Selagi hayat di kandung badan...

Dunia diumpamakan seperti ladang untuk mencari bekalan kehidupan di akhirat yang kekal abdi. Bekalan yang perlu dikumpulkan adalah amalan kebaikan atau pahala serta mengelak amalan buruk atau dosa.

Firman Allah yang bermaksud: “Dan bagi setiap umat ada tempoh masanya (yang ditetapkan), maka apabila datang ajalnya, tidak dapat mereka melambatkan walaupun sesaat, dan tidak dapat pula mereka mempercepatkannya.” (Surah al-Araf, ayat 34)

Selagi kita hidup, pintu taubat sentiasa terbuka. Anytime selagi hidup, melainkan kalau matahari sudah terbit dari sebelah barat. Allah maha pengasih dan pengampun, walaupun kita pernah melakukan dosa, sekiranya kita bertaubat seikhlas hati dan bersungguh2 insyallah Allah akan ampunkan.

Firman Allah yang bermaksud: “Katakanlah, wahai hamba-Ku yang pernah melakukan perbuatan melampaui batas ke atas diri mereka, janganlah kamu berputus asa daripada rahmat Allah, sesungguhnya Allah mengampuni keseluruhan dosa dan sesungguhnya Dia Maha Pengampun dan Maha Penerima taubat.” (Surah az-Zumar, ayat 53)

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Menyesal itu adalah taubat.” (Hadis riwayat Ahmad dan Ibnu Majah)

Untuk tazkirah bersama..
Sekadar berkongsi..

(Rujukan:Post ini merupakan komentar saya dalam tazkirah Jumaat siri 3 dlm blog Cikgu Androd. Saya postkan semula atas sebab berkongsi ilmu dan dan menyampaikan apa yang baik. Apa yang baik kita teruskan dan yang buruk kita cantikkan...)

0 comments: